Stal bardzo często stosowana w przemyśle lotniczym na części silników samolotowych oraz inne jego podzespoły. Także używana w wyrobie odpowiedzialnych części maszyn i konstrukcji pracujących przy zmiennych obciążeniach oraz wymagających wysokiej odporności na ścieranie.
Stal niklowo-chromowa NiCr
Stal charakteryzuje się wysoką wytrzymałością a zarazem plastycznością rdzenia, dzięki dużej ilości niklu. Przeznaczona jest na części o średnim przekroju, które wystawione są na duże i zmienne obciążenia i naprężenia. Wykorzystywana z tego powodu zarówno w przemyśle lotniczym jak i maszynowym, gdzie często używana jest na części silnika, przekładnie, koła zębate, wałki, rolki, śruby regulujące i osie. Stal należy spawać przed procesem nawęglania. Wyrób nie wymaga przedwczesnego podgrzewania przed zabiegiem spawania. Wytrzymałość na rozciąganie to 930 Mpa, jej granica plastyczności wynosi 690 Mpa, a wydłużenie to 11%. Twardość po zmiękczaniu to 217 HB. Stal 15NiCr13 zawiera od 0,14 do 0,2% węgla, 0,4 do 0,6% manganu, 0,6 – 0,9% chromu i od 3 do 3,5% niklu. Stal jest bardzo dobra do obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Wyżarzanie zmiękczające należy przeprowadzać w temperaturach 640 do 680 stopni Celsjusza, wyżarzanie normalizujące w 860 do 880 stopni, węgloazotowanie przy 850 – 880 stopni, nawęglanie 870 do 900 stopni. Hartowanie, zarówno w oleju jak w wodzie, należy przeprowadzać w temperaturach 845 -875 stopni Celsjusza, a drugie hartowanie w 760 do 810 stopni. Odpuszczanie natomiast należy dokonać w temperaturach 150 do 210 stopni.
Stal 15NiCr13 lub 1.5752 według normy DIN to gatunek odpowiadający 12HN3A według polskiej normy. Dzięki wyżej wymienionemu składowi, a szczególnie dużej zawartości niklu idealnie nadaje się na części maszyn pracujące przy dużych i zmiennych obciążeniach. Także dzięki wysokiej odporności na ścieranie nadaje się również na koła zębate.