Odbojnice do parkingów zewnętrznych

Miejsca parkingowe w pobliżu osiedli często nie mają wyznaczonych miejsc do parkowania, lub też oznaczenia które namalowano na płycie parkingu zatarły się z czasem i są niewidoczne. W takich miejscach coraz częściej wykorzystywane są odbojnice, które wyznaczają granice pojedynczego miejsca parkingowego. Odbojnice używane są również wszędzie tam, gdzie potrzebne jest oddzielenie miejsca parkingowego od reszty terenu bez jednoczesnego odgradzania go od otoczenia.

Odbojnice do miejsc parkingowych

odbojnice parkingoweNajczęściej wykorzystywanym rodzajem odbojnic jest wariant z tworzywa sztucznego, gdyż jest on najtańszy i najprostszy do zamontowania w wybranym miejscu. Odbojnice parkingowe z tworzyw sztucznych montowane są w wybranym miejscu za pomocą mocnego spoiwa, i zwykle mogą służyć w jednym miejscu przez długie lata bez konieczności ponownego przytwierdzenia ich do podłoża. Na asfaltowym podłożu mogą być one również przymocowane za pomocą śrub montażowych. Te odbojnice mają przekrój trójkąta, i działają podobnie jak stopery drogowe, sygnalizując kierowcy iż wjechał on na koniec wyznaczonego miejsca do parkowania. Odbojnice tego rodzaju są również używane w parkingach obiektowych, choć rzadziej niż pozostałe warianty, i zazwyczaj posiadają wtedy odblaski, które zwiększają widoczność i umożliwiają kierowcy bardziej dokładne naprowadzenie pojazdu na wybranym miejscu. W zamkniętych parkingach, zarówno miejskich jak i obiektowych, używane są natomiast odbojnice stalowe, podobne do wariantów magazynowych. Mają one za zadanie uniemożliwić ruch pojazdu poza wyznaczonym miejscem, więc zazwyczaj otaczają wyznaczone miejsca parkingowe, oraz odgradzają przestrzeń dla ruchu pieszego od reszty płyty parkingu. Składają się one z zespawanych rur z mocnej stali, pomalowanych zazwyczaj w żółty kolor oraz czarne pasy, będące standardowym oznakowaniem ostrzegawczym. Niektóre wersje są natomiast malowane w białe i czerwone pasy, często będące kolorami oznakowania drogowego.

Są one widoczne z dużej odległości, i mogą bez większego trudu zatrzymać samochód dostawczy, jadący z niewielką prędkością. Wymagają jednak więcej pracy przy montażu niż warianty z tworzywa sztucznego, dlatego najczęściej montowane są jeszcze w trakcie budowy obiektu czy parkingu, gdyż wtedy ich zamontowanie w wybranym miejscu jest najczęściej najłatwiejsze.