Jak zdiagnozować usterkę sterownika pompy?

Współczesne samochody w zdecydowanej większości opierają swoje działanie na częściach elektronicznych. Jest to możliwe dzięki różnego typu sterownikom, kontrolującym pracę takich elementów jak silnik samochodu czy pompa wtryskowa. Dzięki temu taki samochód może w znacznie bardziej ekonomiczny sposób zarządzać zużyciem paliwa.

Jak naprawia się sterowniki pomp?

naprawa sterownika pompy wtryskowejZastosowane w budowie samochodów części elektroniczne wpływają pozytywnie na zmniejszenie zużycia paliwa i większą wydajność pracy. Z drugiej jednak strony, naprawa takiego samochodu może być nieco bardziej skomplikowana. Dlatego też warto dokładnie zastanowić się przed wyborem warsztatu, który wykonuje takie prace jak naprawa sterownika pompy wtryskowej. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że sterownik jest bardzo skomplikowanym układem elektronicznym, dlatego też jego naprawę należy jedynie zlecać fachowcom. Jak przeprowadza się w praktyce naprawę takiego sterownika? Przede wszystkim ważne jest właściwe postawienie diagnozy, czyli w tym przypadku sprawdzenie, czy nieprawidłowości w działaniu samochodu wynikają z uszkodzenia sterownika. Aby było to możliwe, fachowcy w danym warsztacie muszą sprawdzić odczyty błędu z danego sterownika pompy. Czasem konieczne może się okazać zdemontowanie całej pompy, a następnie weryfikacja wszystkich jej podzespołów, w tym sterownika. W tym celu wykorzystywany jest specjalistyczny mikroskop. Dopiero, jeśli jest stuprocentowa pewność, że samochód nie reaguje prawidłowo w wyniku awarii sterownika pompy, można przystąpić do jego naprawy. Najczęstszą przyczyną awarii sterowników pompy wtryskowej jest ich zabrudzenie. Dlatego też naprawa jest poprzedzona lub ogranicza się do właściwego i dokładnego oczyszczenia pompy i jej podzespołów, najczęściej metoda ultradźwiękową. Następnie konieczne jest przetestowanie, czy sterownik działa już odpowiednio – najczęściej wykorzystuje się do tego specjalny test komputerowy. Konieczna może być również właściwa kalibracja sterownika i uszczelnienie pompy wtryskowej, aby nie przedostawały się do niej zabrudzenia.

Naprawa pompy wtryskowej i wchodzących w jej skład podzespołów może być czasochłonna, ale jest na pewno bardziej opłacalna niż jej wymiana. Dodatkowo, jeżeli usterka ostanie odpowiednio zdiagnozowana i usuniętą, czas pobytu samochodu w warsztacie nie będzie zbyt długi. Oprócz samej naprawy, bardzo ważna jest kalibracja podzespołów pompy wtryskowej, takich jak jej sterownik.