Jak działają pasy napędowe?

Wszystkie urządzenia zasilane silnikami, potrzebują do sprawnego działania pasów napędowych. Pasy napędowe służą do przenoszenia momentu obrotowego silnika, z wału obrotowego na koło pasowe napędzanej jednostki. Na rynku możemy znaleźć wiele rodzajów pasów napędowych o różnych zastosowaniach, między innymi w przemyśle i motoryzacji.

Rodzaje pasów napędowych

pasy napędowe na śląskuKażdy pas klinowy, niezależnie od zastosowania, składa się z trzech głównych elementów. Warstwa nośna, wykonana z linek jest wzmocnieniem pasa. Drugim elementem jest warstwa podatna, która ulega ścieraniu podczas długotrwałego używania. Ostatnią częścią pasa napędowego jest elastyczna warstwa tkaninowo – gumowa, która tworzy jego podstawę. W Polsce możemy spotkać największe firmy produkujące pasy napędowe na śląsku, który od wielu lat jest kolebką polskiego przemysłu. Do największych zalet pasów napędowych bez wątpienia należą ich dobre właściwości, czyli możliwość przenoszenia dużych mocy, nawet do 1 MW przy stosunkowo niewielkich rozmiarach, mała rozciągliwość i krótkie drogi naprężania oraz odporność na działanie substancji smarnych i wilgoci, niska wrażliwość na zmiany temperatury oraz antystatyczność. Wyróżnia się sześć typów pasów napędowych. Niewątpliwie najbardziej popularne są pasy klinowe, dzięki swojej uniwersalności zastosowania w przemyśle i motoryzacji. Mogą pracować w kontakcie z zanieczyszczeniami, na przykład w postaci pyłu i substancji oleistych, które występują w wielu zakładach produkcyjnych. Pasy wąskoprofilowe najlepiej sprawdzają się w warunkach wysokiej temperatury pracy i przy dużym obciążeniu, czyli w przemyśle hutniczym, metalurgicznym oraz w pojazdach z silnikami o dużej mocy. Pasy szerokoporfilowe charakteryzują się przede wszystkim odpornością na działanie substancji chemicznych, dzięki czemu mogą być stosowane w urządzeniach przemysłu chemicznego i w rolnictwie. Pasy zespolone dzięki specjalnej konstrukcji zapewniają mniejsze poślizgi i efektowniej przekazują moc.

Pasy zębate dzięki ząbkom na powierzchni zapewniają cichą i płynną pracę przekładni, zmniejszają także poślizgi, dzięki czemu również efektywniej przekazują energię. Stosuje się je głównie w elektronarzędziach. Dzięki rowkowej konstrukcji, pasy wielorowkowe zostają na swoim miejscu w urządzeniach z silnikami o wysokich obrotach.