Znany również jako FM, Facility management, czyli zarządzanie obiektami to połączenie wielu dyscyplin, takich jak ekonomia, administracja oraz organizacja. Utrzymują one i równoważą podaż i popyt na usługi, materiały, sprzęt dla organizacji a także koordynacja zatrudnionych osób. Ich celem jest zwiększenie wydajności organizacji i wspieranie jej kluczowych działań.
Czy warto wdrażać FM w Twojej firmie?
Istnieją dwa główne typy facility management, Hard FM i Soft FM. Hard FM odnosi się do usług związanych z rzeczywistymi konstrukcjami i systemami, które sprawiają, że obiekt działa, a także może obejmować ochronę przeciwpożarową, hydraulikę, konstrukcję i konserwację. Soft FM odnosi się do usług, które pokrywają się z zarządzaniem nieruchomościami, takich jak kontrola szkodników, czyszczenie, konserwacja terenu i bezpieczeństwo. W każdym typie zarządzania obiektami istnieją dwa poziomy działania. Pierwszy z nich to role strategiczne i taktyczne, które współpracują z innymi działami i klientami, aby pomóc im zrozumieć wpływ swoich decyzji na każdą inną część obiektu i jego zdolność do działania. Wysoce wykwalifikowani pracownicy wykonują zadania na odpowiednim poziomie umiejętności i wiedzy w terenie, w celu utrzymania pracowników przy zdrowiu i bezpieczeństwie. Facility manager ma szereg obowiązków, mając na uwadze kilka celów organizacyjnych. Obejmują one upewnienie się, że operacje przebiegają sprawnie, zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, spełnianie przepisów budowlanych i przepisów rządowych.
Taki rodzaj zarządzania ma wiele zalet. Pozwala w znacznym stopniu oszczędzać pieniądze firmy, zwiększać wydajność, a także tworzy się środowisko znacznie bardziej przyjazne klientom oraz pracownikom takiego zakładu. Koordynacja miejsca pracy powinna być kluczowym zagadnieniem firmy.